Analiza cîmpului de forțe

Mai cunoscută ca ”Force Field Analysis” sau ”T” Analysis, metoda de analiză a cîmpului de forțe urmărește identificarea factorilor care pot contribui la realizarea sau împiedicarea realizării unei situații dorite.

Detaliile se află aici.

Posted in analiza, Imbunatatire, Instrumente, Lean | Tagged , , | Leave a comment

De ce?

De ce este cerul albastru? De ce, pe stradă, oamenii răspund ceva la orice întrebare, doar ca să spună ceva? De ce nu îmi recunosc ușor greșelile? De ce …

Ce ați mai întreba? Dar cînd se întîmplă ceva nedorit, ce întrebări vă puneți în gînd? Dar cu voce tare? Căutați vinovați, sau cauze? Iată o metodă utilă de lucru!

Pentru fiecare „de ce” am avut un „de aceea”. (Samuel Butler)

Posted in Instrumente, Lean, rezolvarea problemelor | Tagged , , , , | Leave a comment

Metoda întrebărilor

Am descris aici metoda întrebărilor – o metodă de analiză specifică gîndirii deductive, gîndirii critice, gîndirii creative.

„Un om nu va putea trăi fără răspunsuri la întrebările lui.” (Hans Morgenthau)

Posted in Creativitate, Imbunatatire, Instrumente | Tagged , , , | Leave a comment

Cine trebuie să înceapă curățenia de primăvară?

Posted in 5S | Tagged | Leave a comment

Sărbători fericite!

Să ne vedem cu bine în 2017!

„Cine nu economisește, nu reușește.” (Confucius)

Posted in La Mulți Ani! | Tagged , | Leave a comment

Orientarea spre client – între declarații și realitate

Întrebări, deloc retorice:

  • Școala este pentru profesori sau pentru elevi?
  • Șoferul în șlapi și în maiou este la el acasă în taxi, chiar dacă clientului i se cere să plătească pentru transport?
  • Magazinul în care temperatura este de 25 de grade Celsius, cînd afară sînt doar 2-3, iar clientul are pe el palton și căciulă, respectă declarația de pe perete, chiar și imaginară, cea cu „clientul nostru, stăpînul nostru”?
  • Funcționarul de la ghișeu are un loc de muncă pentru că așa vrea șeful lui, sau pentru că există un cetățean care are nevoie de un anumit serviciu?
  • Există clienți în relația părinți – copii?
  • Clienții politicii sînt politicienii?

Continue reading

Posted in auto-cunoastere, clienti, dezvoltare personala, Imbunatatire, Lean | Tagged , , | Leave a comment

Neconformități, defecte și alte neajunsuri

„Dacă nu realizezi un produs de calitate, tot ce ai obținut la final este o grămadă de greșeli costisitoare.” (Eliyahu M. Goldratt)

Atunci cînd nu obținem din prima ceea ce am intenționat să obținem (fie că este vorba de un produs sau serviciu neconform specificației, de un proiect nefinalizat conform planului sau de o dorință de viață la care ne-am gîndit multă vreme), apare pierderea prin lipsă de calitate, prin insatisfacție, prin neconformitate față de așteptări. Așadar, pierderile de acest tip se referă la acțiunile și rezultatele obținute atunci cînd se fac lucruri care „nu ies bine de prima oară”, respectiv orice acțiune care nu duce la rezultatul dorit, precum şi orice rezultat care nu satisface cerințele clientului – inclusiv eventualele operații suplimentare de corectare a greşelilor de proiectare sau de execuţie detectate după producerea lor: inspecţie, rectificare, refacere, reprelucrare, reparare, corectarea erorilor, rezolvarea reclamațiilor etc. necesare pentru aducerea produsului la starea de conformitate sau pur și simplu pentru îndepărtarea definitivă a ceea ce nu a ieșit bine.

Continue reading

Posted in Imbunatatire, Lean, Training, waste | Tagged , | Leave a comment

„Inițiere în DoE” – curs deschis în București, 27 – 30 iunie 2016

Am plăcere să vă invit la un curs deschis de inițiere în DoE, organizat de Philean la București, în perioada 27 – 30 iunie 2016.

DoE – acronimul pentru „Design of Experiments” sau „Proiectarea experimentelor”, în limba română – este o metodă de găsire a combinației adecvate de elemente de intrare într-un proces, pentru a obține setul dorit de elemente de ieșire.

„Există trei mijloace principale pentru dobândirea cunoștințelor disponibile pentru noi: observarea naturii, reflecția și experimentarea.

Prin observare, colectăm date; prin reflecție, le combinăm; experimentarea verifică rezultatul acestei combinări.

Observarea naturii trebuie să fie sârguincioasă, reflecția profundă, iar experimentele exacte.

Vedem foarte rar toate aceste trei mijloace combinate, și, pentru acest motiv, geniile creative nu apar prea des.”

Denis Diderot

Mai multe detalii despre DoE se află aici. Mai multe detalii despre curs se află aici, iar formularul de înscriere este disponibil aici.

Sau lăsați un comentariu și întrebări mai jos. Le aștept.


Posted in Imbunatatire, Lean, Training | Tagged , , , | Leave a comment

Din nou despre valoarea pentru client

Cînd încercăm să definim valoarea, ne este mai ușor să abordăm aspectele materiale (dimensiuni, preț, aspect etc.) și mai dificil să ne gîndim la elementele imateriale, care sînt însă esențiale pentru satisfacția clientului. Ce facem însă dacă lucrăm în domeniul serviciilor și am vrea să înțelegem mai bine în ce constă valoarea pe care i-o oferim clientului?

Voi începe cu cîteva întrebări, ca un prilej de reflecție pentru modul în care ne raportăm la situațiile incerte sau ambigue:

  1. V-ați aflat vreodată într-o situație în care să simțiți că nu puteți înțelege ce se vi întîmplă la un moment dat? Iar din acest motiv să nu mai puteți continua, să vă blocați în incapacitatea de a decide sau de a acționa?
  2. Vi s-a întîmplat să resimțiți lipsa adevărului ca un atac la persoană și să vă pierdeți încrederea în ceilalți, chiar dacă inițial nu aveați niciun motiv de dubiu sau neplăcere?
  3. Vă deranjează lipsa de respect, atunci cînd un profesionist vi se adresează ca unei ființe inferioare, fără discernămînt sau cu abilități cognitive extrem de limitate? (Ca atunci cînd un medic, un IT-ist sau un jurist îi vorbește unui profan într-un jargon latinizat sau complet opac.)

Continue reading

Posted in Lean | Tagged , | Leave a comment

3M

Nu, nu este vorba despre produsele 3M, ci despre cei 3M care reprezintă cele trei pierderi identificate în Japonia, în cadrul TPS, cunoscute și sub numele de Muri, Mura și Muda.

Este evident că, dacă în timpul activităților pe care le realizăm nu adăugăm valoare pentru client, de fapt tot consumăm resurse (materiale, bani, echipamente, manoperă, timp etc.) și adăugăm costuri, deci producem pierderi, deoarece clientul nu este dispus să ne ramburseze banii cheltuiți pentru ceva ce nu îi este necesar.

Capacitate utilizată = Muncă utilă + Pierderi

Continue reading

Posted in Imbunatatire, Lean | Tagged , , , , | Leave a comment