Despre valoarea pentru clientul produselor de tip petshop

Despre valoarea pentru client am tot vorbit. Este greu și ușor în același timp să-l întrebi pe client ce vrea/ce are nevoie și să-l asculți, pentru a înțelege ce îi este cel mai util. Cel mai ușor este ca cel care crede că le știe pe toate să ia decizii în numele celor necuvîntători (fie pentru că nu au fost întrebați, fie pentru că nu pot vorbi, la propriu!)

Există un proverb care spune că poți duce un cal la apă, dar nu-l poți obliga să bea, dacă el nu vrea. Cam așa este și cu clientul. Îi poți vinde ceva ce nu-i trebuie sau ce nu-l satisface prea mult, dar nu-l poți păcăli de prea multe ori sau chiar deloc (pe unii dintre ei). Și așa ajungem la neuroștiințe, la neuromarketing, la studii extrem de costisitoare și de complexe, pentru a înțelege cum ia clientul decizia de cumpărare și care este comportamentul atunci cînd vrea să cumpere ceva. Dar mulți producători nu pot pierde timpul pentru a sta de vorbă cu clientul real, fizic, atunci cînd decid lansarea unui nou produs pe piață.

Continue reading
Posted in Lean, valoare pentru client | Tagged , | Leave a comment

Despre pierderile de zi cu zi

Cînd le cer altora să găsească pierderi în modul lor curent de lucru, de obicei mai toată lumea zice că într-o zi de muncă pierderile ar fi cam 5-10% din timpul liucrat. Realitatea este de multe ori diferită și cauza este că de multe ori nu putem sesiza pierderile comparînd ce trebuia să obținem față de ceea ce am realizat, ci ceea ce am fi putut obține față de ce am obținut (dacă vorbim de rezultate) sau resursele consumate efectiv, față de cele suficiente și necesare pentru obținerea rezultatelor.

Continue reading
Posted in Imbunatatire, pierderi | Tagged , , | Leave a comment

Lean acasă

De ce nu am aplica acasă principiile Lean?

Tocmai am scris un articol despre ce ar însemnă să ne curățăm casa de surplusul de obiecte pe care le avem de obicei, dar de care ne lovim doar atunci cînd nu mai avem spațiu suficient de stocare (iar pentru cei care au garaje, poduri sau pivnițe, lucrurile se adună chiar mai mult și mai repede!)

Voi unde și cum ați aplicat principiile sau vreunele dintre instrumentele Lean acasă?

Posted in Lean | Tagged , , | Leave a comment

Despre rezultate

La cursurile despre Lean, încerc să-i conving pe oameni că tot ceea ce facem la un moment dat contează într-un fel sau altul.

Ca urmare a ceea ce facem, apar rezultate sau consecințe care pot fi împărțite în minim 2 categorii, în funcție de diferite criterii: dorite sau nedorite, intenționate sau neintenționate, utile sau inutile, benefice sau malefice.

Continue reading
Posted in Lean | Tagged , , | Leave a comment

Risipa de mîncare la (unii) români

Mie nu-mi place să arunc mîncare. Iar cînd trebuie să o arunc sufăr – pentru că nu pierd doar banii plătiți pentru a cumpăra fie ceva gata pregătit, fie pentru a cumpăra ingredientele și a găti ceea ce urmează a fi aruncat. În plus față de banii plătiți, este vorba de multe alte resurse consumate fără rost – gazele consumate pentru prelucrare termică, energia pentru a păstra la rece/cald mîncarea gătită, transportul de la magazin, transportul la groapa de gunoi sau la incinerator, efortul uman și creativitatea necesare pentru a transforma niște ingrediente în ceva comestibil și cu aspect plăcut, chiar și emoțiile negative legate de gestul de a arunca mîncarea (respectiv suferința creată de încălcarea unui principiu sau a unei valori personale).

Continue reading
Posted in HORECA, Lean, pierderi, risipa | Tagged , | Leave a comment

2019 – iarăși despre valoarea pentru client

Despre valoarea pentru client, în HoReCa, retail, taximetrie și alte domenii care oferă servicii direct clienților persoane fizice ar fi multe de spus. În articolul pe care l-am citit recent există niște indicii despre valoarea percepută de client într-un hotel care ar trebui să fie „exclusivist”.

Dar există multe alte indicii care arată ce puțin contează pentru unii furnizori de servicii clientul și valoarea percepută de client.

Ce mă mai deranjează pe mine cel mai mult este că, deși plătești – iar prețul nu este chiar întotdeauna corelat cu nivelul așteptat al serviciului oferit, mulți reprezentanți ai furnizorilor de servicii te fac să te simți nedorit.

Continue reading

Posted in 2019, servicii, waste | Tagged , , | Leave a comment

La mulți ani!

Happy New Year Nye GIF by Xmas Time App - Find & Share on GIPHY

Să vină un an cu vești bune, cu oameni entuziaști și activi, cu idei și soluții de îmbunătățire în viața personală și în societate, cu zile productive și pline de decizii conțtiente, cu flori – chiar dacă unele au spini, cu soare, ploaie și curcubee între ele, cu arome și culori, cu visuri și împliniri, cu zîmbete și lumini.

Să ne vedem cu bine în 2019, că avem mult de lucru!

Happy New Year GIF by Robert E Blackmon - Find & Share on GIPHY

Posted in 2019, La Mulți Ani! | Tagged , | 1 Comment

Lean în viața personală

Trebuie să pregătesc o ofertă cu propuneri pentru îmbunătățirea unor procese tranzacționale, iar gîndul îmi zboară la viață…

Viața noastră este constituită dintr-o multitudine de procese tranzacționale… Cu intrări și ieșiri – dorite sau nu, cu gînduri, acțiuni sau transformări – voite sau nu, conștiente sau nu, benefice sau nu…

Continue reading

Posted in Lean, viata | Tagged , , | Leave a comment

Ce legătură este între Mirabela Dauer și ”decluttering”?

Astăzi, sărind printre canalele TV, am dat peste un interviu cu Mirabela Dauer. În esență, spunea că, după ce a fost în situația de a avea nevoie de o intervenție chirurgicală, a devenit un on nou. Nu pentru că a fost o ruptură cu trecutul, ci pentru că experiența respectivă a făcut-o să vadă cu alți ochi viața, să trieze și să aleagă ce a vrut să păstreze și a decis să se înconjoare doar de persoanele, activitățile, lucrurile realmente importante pentru ea.

Și mi-am dat seama de ce 5S sau tehnicile de decluttering (îmi pare rău că tot folosesc termenul în engleză, dar încă nu am găsit un cuvînt suficient de clar și atractiv care să definescă acest concept în limba română) aplicabile mai ales în viața personală nu prea au mulți adepți și nici nu prea au un caracter sustenabil.

Continue reading

Posted in 2018, 5S, Imbunatatire, Lean | Tagged , , , | Leave a comment

Valoarea pentru client – între teorie și practică

Dacă cineva și-ar propune să citească documentele destul de nespecifice prin care majoritatea firmelor își declară misiunea, viziunea, valorile și strategiile pe termen mediu și lung, probabil că tema valorii pentru client va apărea aproape de fiecare dată.

Acesta este un semn că, în teorie, aproape toată lumea respectă regulile de bază pentru orice activitate umană, cum ar fi:

Continue reading

Posted in Lean | Tagged , | Leave a comment