Despre rezultate

La cursurile despre Lean, încerc să-i conving pe oameni că tot ceea ce facem la un moment dat contează într-un fel sau altul.

Ca urmare a ceea ce facem, apar rezultate sau consecințe care pot fi împărțite în minim 2 categorii, în funcție de diferite criterii: dorite sau nedorite, intenționate sau neintenționate, utile sau inutile, benefice sau malefice.

Continue reading
Posted in Lean | Tagged , , | Leave a comment

Risipa de mîncare la (unii) români

Mie nu-mi place să arunc mîncare. Iar cînd trebuie să o arunc sufăr – pentru că nu pierd doar banii plătiți pentru a cumpăra fie ceva gata pregătit, fie pentru a cumpăra ingredientele și a găti ceea ce urmează a fi aruncat. În plus față de banii plătiți, este vorba de multe alte resurse consumate fără rost – gazele consumate pentru prelucrare termică, energia pentru a păstra la rece/cald mîncarea gătită, transportul de la magazin, transportul la groapa de gunoi sau la incinerator, efortul uman și creativitatea necesare pentru a transforma niște ingrediente în ceva comestibil și cu aspect plăcut, chiar și emoțiile negative legate de gestul de a arunca mîncarea (respectiv suferința creată de încălcarea unui principiu sau a unei valori personale).

Continue reading
Posted in HORECA, Lean, pierderi, risipa | Tagged , | Leave a comment

2019 – iarăși despre valoarea pentru client

Despre valoarea pentru client, în HoReCa, retail, taximetrie și alte domenii care oferă servicii direct clienților persoane fizice ar fi multe de spus. În articolul pe care l-am citit recent există niște indicii despre valoarea percepută de client într-un hotel care ar trebui să fie „exclusivist”.

Dar există multe alte indicii care arată ce puțin contează pentru unii furnizori de servicii clientul și valoarea percepută de client.

Ce mă mai deranjează pe mine cel mai mult este că, deși plătești – iar prețul nu este chiar întotdeauna corelat cu nivelul așteptat al serviciului oferit, mulți reprezentanți ai furnizorilor de servicii te fac să te simți nedorit.

Continue reading

Posted in 2019, servicii, waste | Tagged , , | Leave a comment

La mulți ani!

Happy New Year Nye GIF by Xmas Time App - Find & Share on GIPHY

Să vină un an cu vești bune, cu oameni entuziaști și activi, cu idei și soluții de îmbunătățire în viața personală și în societate, cu zile productive și pline de decizii conțtiente, cu flori – chiar dacă unele au spini, cu soare, ploaie și curcubee între ele, cu arome și culori, cu visuri și împliniri, cu zîmbete și lumini.

Să ne vedem cu bine în 2019, că avem mult de lucru!

Happy New Year GIF by Robert E Blackmon - Find & Share on GIPHY

Posted in 2019, La Mulți Ani! | Tagged , | 1 Comment

Lean în viața personală

Trebuie să pregătesc o ofertă cu propuneri pentru îmbunătățirea unor procese tranzacționale, iar gîndul îmi zboară la viață…

Viața noastră este constituită dintr-o multitudine de procese tranzacționale… Cu intrări și ieșiri – dorite sau nu, cu gînduri, acțiuni sau transformări – voite sau nu, conștiente sau nu, benefice sau nu…

Continue reading

Posted in Lean, viata | Tagged , , | Leave a comment

Ce legătură este între Mirabela Dauer și ”decluttering”?

Astăzi, sărind printre canalele TV, am dat peste un interviu cu Mirabela Dauer. În esență, spunea că, după ce a fost în situația de a avea nevoie de o intervenție chirurgicală, a devenit un on nou. Nu pentru că a fost o ruptură cu trecutul, ci pentru că experiența respectivă a făcut-o să vadă cu alți ochi viața, să trieze și să aleagă ce a vrut să păstreze și a decis să se înconjoare doar de persoanele, activitățile, lucrurile realmente importante pentru ea.

Și mi-am dat seama de ce 5S sau tehnicile de decluttering (îmi pare rău că tot folosesc termenul în engleză, dar încă nu am găsit un cuvînt suficient de clar și atractiv care să definescă acest concept în limba română) aplicabile mai ales în viața personală nu prea au mulți adepți și nici nu prea au un caracter sustenabil.

Continue reading

Posted in 2018, 5S, Imbunatatire, Lean | Tagged , , , | Leave a comment

Valoarea pentru client – între teorie și practică

Dacă cineva și-ar propune să citească documentele destul de nespecifice prin care majoritatea firmelor își declară misiunea, viziunea, valorile și strategiile pe termen mediu și lung, probabil că tema valorii pentru client va apărea aproape de fiecare dată.

Acesta este un semn că, în teorie, aproape toată lumea respectă regulile de bază pentru orice activitate umană, cum ar fi:

Continue reading

Posted in Lean | Tagged , | Leave a comment

Despre proceduri și instrucțiuni de lucru – idei fixe sau instrumente utile de lucru?

„Multe aspecte importante ale muncii sînt invizibile, nu pentru că ar fi ascunse, ci pentru că nu-i trece nimănui prin cap să le acorde atenție.” (Karen Holtzblatt)

La un moment dat în viața mea am avut o scurtă perioadă de lucru ca auditor al sistemului de management al calității. Scurtă rău, că am renunțat după prima misiune – la o fabrică unde procedura pentru proiectare produse avea 19 pagini, iar cea pentru producție vreo 24. Cu 2-3 cafele, niște exerciții de respirație și concentrare și vreo 2 pauze scurte, am reușit să le citesc și să creez o schemă de relații între părțile menționate în proceduri. Desigur că finalul a fost că cele două documente nu „se pupă” – fiind scrise de persoane diferite, cu perspective diferite asupra rolurilor și proceselor descrise. Era evidentă lipsa de corelare, lipsa de înțelegere a standatdului și a scopului întocmirii procedurilor, respectiv transformarea efortului de management al proceselor într-un efort strict birocratic, cu efecte doar de natură formală și fără vreun interes real de îmbunărățire a modului intern de lucru. O fi bine? O fi rău?

Continue reading

Posted in Lean, Muda | Tagged , , , | Leave a comment

Despre dezorientarea spre client

Orientarea spre client, sau spre procese, în firmele mari, mai ales în cele de servicii, este precum schimbarea propusă de Farfuridi, în „O scrisoare pierdută”:

„Din două una, daţi-mi voie: ori să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica; ori să nu se revizuiască, primesc! dar atunci să se schimbe pe ici pe colo, şi anume în punctele… esenţiale”

Iată povestea care stă la baza afirmației de mai sus!

Deci care să fie valoarea reală pentru client?

Posted in 2018, Telekom | Tagged , , | Leave a comment

Totul în 1

În 5S există un principiu pe placul meu: „Totul în 1”. Nu „2 în 1”, ci totul cuantificat într-o singură unitate (indiferent dacă este vorba de timp, spațiu, cantitate, dimensiune etc.).

De exemplu:

  • un mesaj e-mail într-un singur paragraf
  • un formular de completat sau o notă internă de maxim o pagină
  • un singur loc / un singur dosar / un singur responsabil pentru un tip de document sau de date
  • o singură culoare pentru un anumit tip de proiect / iniţiativă / sarcină
  • maxim o oră pentru o ședință
  • maxim un minut de convorbire la telefon
  • un singur instrument, departament sau om pentru fiecare tip de sarcină etc.

Continue reading

Posted in 5S, Lean, viata, waste | Tagged , , , | Leave a comment