Ce vă interesează să găsiţi pe acest blog despre Lean?

Pentru că este perioada vacanţelor, m-am gîndit că ar putea fi timpul unei mici analize a datelor pe care le am urmărind statisticile despre vizitele, vizitatorii şi temele care îi preocupă pe cei care ajung pe blogurile pe care le-am creat sau la care contribui.

Cronologic vorbind, am început în 2008 cu http://leanromania.wordpress.com, şi cu întrebarea „De ce Lean in Romania?, iar pînă în prezent au fost facute 30.344 vizite. Apoi, din octombrie 2010, am continuat cu descrieri sau comentarii despre Lean pe http://www.leanblog.ro. Aici am primit 2.149 de vizitatori, care m-au vizitat de 2.935 de ori, intrînd în total de 7.670 pe diferitele articole ale blogului. Iar mai de curînd – în martie 2011, am început colaborarea pe http://www.leansixsigmablog.ro, pentru a pune în discuţie într-un cadru mai larg, aspecte specifice abordării Lean Six Sigma. Pe acest ultim blog s-au înregistrat 1.758 vizite pînă astăzi.

Deci, la un total de 39,772 de vizite, am făcut un Top 5 al articolelor cele mai citite şi iată ce am obţinut:

  1. În vîrful topului temelor de interes se află prezentarea diferitelor instrumente Lean (aproape 30%), dintre care 5S se află pe primul loc (8.25% din total vizite), apoi SMED cu 3,32% şi VSM cu 2,77%.
  2. Pe locul doi se află intrările din glosarul propus (7,3%) – definiţii şi abordări ale unor concepte sau sintagme specifice sistemului Lean, dar şi altor domenii legate de managementul proceselor de producţie, îmbunătăţirea continuă, schimbare etc.
  3. În apropiere de locul doi se regăseşte prezentarea principiilor Lean (7,25%).
  4. Pe poziţia următoare apare abordarea Six Sigma (5,56%).
  5. Iar pe locul 5 se află „Lean în România”, cu 5,46% dintre vizitele făcute pe blog.

Am mai făcut şi o analiză a cuvintelor cheie care au generat vizitele celor trei bloguri amintite, care a dus la o astfel de distribuţie de frecvenţe de apariţie:

  1. Pe primul loc se află termenii de căutare a diferitelor instrumente Lean (38,40%), în aproape aceeaşi ordine ca mai sus: 5S (14,92%), dar şi management vizual (4.96%), SMED (4,32%) şi VSM (4,19%).
  2. Apoi apare căutarea după o sintagmă ce conţine cuvîntul „Lean
  3. Similar pentru „Six Sigma”, cu tot ce este caracteristic – metodologie, DMAIC, DFSS, diferite tipuri de „belts”
  4. Pe locul patru se regăseşte căutarea după „Muda” sau „pierderi Lean” (7.71%).
  5. Pe locul următor se află „indicatorii Lean
  6. Iar pe ultimul loc ce depăşeşte o frecvenţă de peste 5% se află informaţiile despre cursurile în domenii legate de Lean şi Lean Six Sigma.

 Cam acestea ar fi datele disponibile. Interpretările ar putea fi făcute pornind din mai multe perspective, dar iată ce m-a frapat pe mine:

Pe primul loc al interesului manifestat de vizitatorii celor 3 bloguri analizate se află diferitele instrumente incluse în abordarea Lean, posibil de utilizat fie în cadrul sistemului Lean, fie punctual – pentru rezolvarea unor probleme specifice. Prin comparaţie, interesul pentru transformarea Lean şi pentru cultura / comportamentele / stilul de  viaţă Lean se află la un pic peste 1%, faţă de circa 30% în cazul interesului pentru instrumentele specifice Lean.

Ar putea fi două explicaţii:

i) Cei care au vizitat blogurile fac parte, în marea majoritate, din organizaţii în care Lean deja se aplică de mai multă vreme şi au nevoie doar de unele informaţii sau idei despre aplicarea propriu-zisă a unora dintre instrumentele Lean.

Sau:

ii) Cei mai mulţi dintre vizitatori se află la nivelul ierarhic la care nu pot lua decizii referitoare la transformarea Lean a organizaţiei în care îşi desfăşoară activitatea, de aceea sînt interesaţi de ceea ce le este lor util pentru derularea proiectelor de îmbunătăţire, în zonele lor de competenţă.

Pentru a-mi face o idee mai clară şi a înţelege mai bine ce anume vă interesează – pe cei care aţi citit sumara mea analiză şi încercarea de ajunge la nişte concluzii, am o rugăminte – în continuare este disponibil un mic chestionar, pe care vă rog să îl completaţi, pentru a putea să abordez pe viitor acele subiecte de mai mare interes pentru voi.

http://www.surveymonkey.com/s/QKGT289

Vă mulţumesc mult tuturor pentru sprijin!

Am şi o propunere pentru cei interesaţi – contactaţi-mă dacă credeţi că ar putea fi util să fac o scurtă prezentare despre filozofia şi avantajele Lean, la sediul firmei în care lucraţi – ar fi vorba de o prezentare gratuită (ar implica doar asigurarea transportului, dacă este vorba de firme aflate în afara Bucureştiului), cu o durată între 30 de minute şi maxim 3 ore – după caz, pentru un grup de persoane ce ar fi direct implicate în luarea deciziilor referitoare la transformarea Lean şi în coordonarea proiectului intern Lean.

Numai bine,
Cristina.

This entry was posted in Imbunatatire, Instrumente, Lean, Lean Six Sigma, Romania, servicii, Training and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Ce vă interesează să găsiţi pe acest blog despre Lean?

  1. Cristina says:

    Multumesc, Mugur – pentru incurajari si idei. Ma voi gindi la ce exemple – din ce am vazut eu in Romania – pot da.
    Cit despre instrumentele Lean, parte din ele le-am intilnit si le-am utilizat in productie si nu numai, inainte de a afla ca exista Lean, de-asta ma tot intreb de ce nu le vad mai des aplicate in mai multe locuri, chiar fara sa existe o abordare la nivel de sistem de transformare Lean. Poate ar trebuie sa fac iar o facultate de inginerie, pentru a vedea care mai este nivelul pe acolo!
    pe curind,
    Cristina

  2. Mugur says:

    Cristina, ai avut o idee foarte buna cu statisticile site-urilor pe care le conduci! Pot sa spun ca ordinea este foarte normala si probabil ca este similara pe majoritatea site-urile care prezinta Lean. Uite, mai jos este un exemplu luat de pe un site din Canada:

    1. – 5s audit – 5.54%
    2. – Andon system – 4.75%
    3. – 5 s principles – 3.34%
    4. – 5s principles – 3.33%
    5. – One piece flow simulation – 3.01%
    6. – Poka yoke – 2.22%
    7. – Lean behaviour – 1.65%
    8. – 5s principles images – 1.50%
    9. – 5s game – 0.89%
    10. – 5s supplies – 0.70%

    Dupa cum se poate vedea imediat, daca se aduna toate grupurile care mentioneaza 5S, devine de departe conceptul cel mai cautat.

    Ce as vrea sa adaug la articolul tau este ce cred eu ca ar fi un al treilea motiv sau explicatie. In general, Lean este vazut prin perspectiva uneltelor si mai ales prin perspectiva a cateva dintre ele care sunt foarte comune – 5S, SMED, TPM etc. -. Foarte putine companii au inteles ca de fapt Lean Six Sigma in general nu este numai o grupare de unelte sau tehnici ci este un mod nou de a conduce operatiile intr-o organizatie. Ca sa putem conduce operatiile in orice organizatie mai mare decat cativa angajati este nevoie de o perspectiva diferita, mult mai inalta decat uneltele Lean Six Sigma. Uneltele sunt necesare pentru executie dar notiuni puternice de ce se numeste Operations Management ca si gandirea la nivel de sistem – sau Systems Thinking – sunt cele care pot ajuta la nivel strategic. 5S, TPM si restul conceptelor nu vor putea niciodata singure sa schimbe un mod de gandire, sa schimbe complet directia unui sistem sau o organizatie care nu functioneaza cum trebuie.

    Problema este exact in ce datele pe care le prezinti arata: majoritatea dintre noi suntem interesati si “vedem” numai nivelul uneltelor Lean. Adevarul este ca chiar cunoscand foarte bine si chiar daca sunt puse in aplicare pe o scara mai larga, daca chiar se dovedesc folositoare, fara o intelegere a strategiei imbunatatirea nu este durabila.

    Deci, as adauga o a treia explicatie care ar fi ca persoanele care pot lua decizii in organizatii mari nu inteleg ce este Lean Six Sigma de fapt si atunci probabil ca imping oamenii sa invete cateva concepte sperand ca odata folosite vor putea imbunatati situatia intregii organizatii. Ceea ce nu se intampla.

    Te felicit si pentru initiativa sa promovezi pe gratis Lean la nivel de conducere a intreprinderilor. Intr-adevar, de acolo trebuie inceput. Si inceputul trebuie sa insemne o intelegere clara a faptului ca Lean Six Sigma nu inseamna un grup de unelte sau concepte puse impreuna care fac minuni. Intr-adevar, pot face minuni daca strategia este solida si bazata pe filozofia Lean.

    Mult succes in eforturile de a promova Lean in Romania,

    Mugur

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *