Dacă vrei, poți! Corect sau nu pentru Lean?

Pregătesc un nou curs online – iată un prim extras: 

„Știm că Lean este modul de lucru de tip „Less is more” sau „More with less”, respectiv obținerea de rezultate mai multe și mai bune, concomitent cu diminuarea consumului de resurse.

De ce însă, dacă Lean nu este decît un „mod sănătos de viață” organizațională, nu este ușor de acceptat și utilizat pe scară largă în jurul nostru? Răspunsul ar putea fi întrevăzut dacă facem o analogie cu ceea ce se întîmplă acum în lume, în general. Deși urarea cea mai des întîlnită la români se referă la sănătate, iar în lume există atîtea curente care ne îndeamnă către o viață slow, cu o alimentație cît mai frugală și cît mai naturală, cu mișcare zilnică și atitudine pozitivă, totuși numărul adepților declarați și practicanți ai acestui stil recomandat de viață este mult depășit de alte categorii de oameni – în rapidă creștere cantitativă: supraponderalii, depresivii, sedentarii, nemulțumiții, fumătorii șamd. Cam la fel se întîmplă și în cazul Lean: mai toată lumea cunoaște principiile și declară că le agreează, destul de multe persoane își propun să le utilizeze și chiar le respectă pe unele dintre ele din cînd în cînd, dar foarte puțini se mobilizează cu adevărat pentru a le aplica și respecta cu sîrguință pe termen lung.

Pe Internet circulă o pildă, extrem de sugestivă, care poate rezuma poziționarea oamenilor față de activitatea lor curentă:

Cîndva demult, un om învățat a trecut într-o zi pe lîngă trei cioplitori în piatră. S-a oprit în dreptul fiecăruia și l-a întrebat: „Ce faci aici?”.

Primul, cu un oftat, a răspuns că el este un om sărman, care n-are nimic pe lume în afara mîinilor lui harnice, așa că trebuie să trudească din greu, cioplind blocurile de piatră, pentru a-și asigura hrana zilnică. Învățatul l-a îmbărbătat, i-a dat o monedă și a trecut la următorul.

Al doilea cioplitor, concentrat la ceea ce făcea, nu s-a plîns deloc de munca lui grea, ci i-a spus cu mîndrie că este cel mai bun muncitor din regiune și că toată lumea apelează la el, pentru că este serios și priceput. Așa că muncește cu plăcere, deoarece stima pentru munca lui bine făcută îl precede oriunde s-ar duce și este salutat și de cei mai mari în rang ca el, iar familia lui o duce bine și este bine văzută de ceilalți oameni. Călătorul l-a lăudat pentru priceperea lui, i-a dat o monedă pentru că a apreciat pasiunea lui pentru muncă și s-a dus lîngă al treilea cioplitor.

Acest cioplitor era plin de praf și de sudoare, dar radia de fericire și fredona un cîntecel vesel, în ritmul căruia mîinile ciopleau piatra cu îndemînare. Mirat, învățatul l-a întrebat și pe el cu ce se ocupă. Iar cioplitorul, cu o privire plină de încredere și un zîmbet larg pe întreaga față, i-a răspuns: „Nu este evident? Construiesc o catedrală!”.

Dacă sistemul Lean ar fi precum catedrala din poveste, atunci este evident că, în situații normale, la realizarea lui ar lua parte mai multe categorii de persoane:

  1. Angajaţi vizionari – cei care obișnuiesc să vadă lucrurile în perspectivă, care gîndesc strategic, implicați în munca echipei, pasionaţi de ceea ce fac, interesaţi de succesul firmei; dintre aceștia se aleg agenții de schimbare, pentru că ei pot fi buni leaderi și pot conduce proiectele de îmbunătățire. Statistic, acești angajați nu depășesc un sfert din total.
  2. Angajaţi neimplicaţi – lucrători buni, conştiincioşi, acceptă rutina și regulile interne, dar nu pun energie şi sentimente în ceea ce fac din dorința de a progresa împreună cu toată colectivitatea, fiind mai mult orientați spre rezultatele individuale, promovarea în ierarhie și satisfacția proprie. Statistic, în această categorie se regăsesc ~50 – 55% din personalul unei organizații.
  3. Angajaţi nemotivaţi – cei care nu se simt bine la locul de muncă (și nu numai, pentru că de obicei nu au încredere în ei înșiși ) şi arată permanent acest lucru tuturor, găsind mereu ocazii pentru a avea nemulţumiri, de a se simţi nevalorizaţi și de a-i invidia pe cei care se află în poziții mai bune ca ei, aparent nemeritat. Ei reprezintă vreo 20% din totalul angajaților.

Deci, pentru a lucra Lean, nu este suficient să ne bazăm pe ceea ce este „normal”, ci trebuie obligatoriu să intervenim pentru a schimba relațiile dintre oameni și a sprijini dezvoltarea personală a angajaților, astfel încît mulți oameni din categoria B și cîțiva din categoria C să treacă într-o categorie superioară.”
Sursa imagine: http://asia.amateurtraveler.com/stone-cutter-statue-suzhou-china-daily-photo/

[image]

This entry was posted in auto-cunoastere, Lean and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *