„Multe aspecte importante ale muncii sînt invizibile, nu pentru că ar fi ascunse, ci pentru că nu-i trece nimănui prin cap să le acorde atenție.” (Karen Holtzblatt)
La un moment dat în viața mea am avut o scurtă perioadă de lucru ca auditor al sistemului de management al calității. Scurtă rău, că am renunțat după prima misiune – la o fabrică unde procedura pentru proiectare produse avea 19 pagini, iar cea pentru producție vreo 24. Cu 2-3 cafele, niște exerciții de respirație și concentrare și vreo 2 pauze scurte, am reușit să le citesc și să creez o schemă de relații între părțile menționate în proceduri. Desigur că finalul a fost că cele două documente nu „se pupă” – fiind scrise de persoane diferite, cu perspective diferite asupra rolurilor și proceselor descrise. Era evidentă lipsa de corelare, lipsa de înțelegere a standatdului și a scopului întocmirii procedurilor, respectiv transformarea efortului de management al proceselor într-un efort strict birocratic, cu efecte doar de natură formală și fără vreun interes real de îmbunărățire a modului intern de lucru. O fi bine? O fi rău?