Reducerea cheltuielilor pe timp de criza

Vorbeam acum citeva zile despre recomandarile unor mari firme de consultanta pentru perioada de criza, si anume ca prioritatea ar trebui sa fie minimizarea pierderilor, respectiv a cheltuielilor care nu sint direct determinate de activitatea cheie curenta. Adica taierea din bugetul de cheltuieli a tot ceea ce nu este imediat necesar si suficient pentru realizarea rezultatelor care aduc venit.

Pe scurt, taierea cheltuielilor de protocol (agende, pixuri, cafele, etc.), diminuarea la limita a cheltuielilor de promovare, reducerea personalului care nu este direct legat de obtinerea rezultatelor care aduc venit, externalizarea activitatilor pentru care nu se mai justifica mentinerea in functiune a activelor, eliminarea cheltuielilor de training sau participari la conferinte si multe alte masuri de acest gen.

Insa astfel de masuri sint incluse in Lean, doar ca Lean nu implica numai reducerea activitatii, ci eficientizarea ei. Cum nu este posibil sa crestem intotdeauna productia de bunuri sau servicii, pentru ca depinde de cerere, varianta este sa utilizam mai bine resursele, respectiv sa reducem cheltuielile pentru ca procesul care creeaza rezultatele care aduc venituri sa fie cit mai eficient.

In continuare ma uimeste risipa care se pare ca ne guverneaza vietile, incepind de la risipa de timp si continuind cu risipa de energie, bunavointa sau rautate gratuita, ca sa ma refer doar la ceea ce ni se intimpla in mod curent.

Iar daca este sa ma gîndesc la ceea ce este in jurul nostru, cine nu a vazut cum arata factura de la energie – o pagina intreaga pentru 5 rinduri cu informatii utile? Sau cea de la Romtelecom, imprimata pe ambele parti, cu informatii care de care mai inutile pentru utilizatorul casnic? Sau ce se intimpla iarna in autobuze sau la Posta, unde temperatura interna este placuta pentru operatori si infernala pentru clientii serviciilor oferite? La fel, mi s-a intimplat deseori ca la hotel sa dorm iarna cu geamul deschis, pentru ca lipsea modalitatea de a reduce individual temperatura la instalatia de incalzire din camera. Exemple pot fi la orice pas / miscari inutile, deplasari suplimentare, aglomerari de materiale in camara, frigider sau magaziile din intreprinderi, adaosuri tehnologice imense sau materiale aruncate peste tot, consumuri irationale de aer, apa sau alte utilitati, consumul prea mare de hirtie, detergent sau materiale plastice, iar lista poate fi continuata, cred, de fiecare ….

Fie ca ne gindim la natura si la cantitatea limitata de resurse naturale, fie ca ne simtim responsabili social si nu vrem sa luam ceea ce nu putem da inapoi, fie ca pur si simplu nu ne place risipa, de comportamentul nostru depinde balanta a ceea ce dam permanent si a ceea ce luam de la mediu si societate. Iar metodele Lean continua la locul de munca ceea ce practic facem in viata noastra. Adica este parte a culturii noastre sau macar ar trebui sa fie.

Asadar, pe timp de criza trebuie sa reducem cheltuielile. Doar ca criza a inceput de mult, nu de un an sau doi, iar noi nu am avut ochi sa vedem ceea ce nu ne place sau intelepciunea de a ne gindi la ceea ce va fi sa fie. Optimistul ar spune ca nu e prea tirziu nici acum!

Deci va invit sa reducem cheltuielile. Ce solutii propuneti? Le astept.
Cu drag,
Cristina

This entry was posted in Imbunatatire, Lean, Romania. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *