Unde şi cînd să se înveţe despre Lean Six Sigma?

Este util să se înveţe despre Lean şi Six Sigma în şcoală sau la universitate, când încă nu există experienţe profesionale reale? Sau este mai bine să fie parte a educaţiei adulţilor, din moment ce Lean şi Six Sigma necesită înţelegerea modului de realizare a unor procese, pentru a găsi soluţii de îmbunătăţire efective?

În practică, o căutare pe Internet evidenţiază că în România marea majoritate a cursurilor şi programelor propuse se adresează angajaţilor, ca formă de pregătire continuă.

Dar Lean şi Six Sigma se pot aborda, fără discuţie, în şcoală sau pe parcursul studiilor universitare, fiind în sine faţete ale preocupărilor generale referitoare la  îmbunătăţirea continuă a tuturor aspectelor legate de ceea ce facem, nu numai de viaţa noastră profesională.

 

Un exemplu este legat de oportunitatea de a învăţa despre 5S la şcoală, în clasele mici (vezi Can 5S and Lean be taught in early years education-romana).

Din experienţa asociaţiei LeanRomania, în cadrul unui proiect mai vechi, realizat în colaborare cu o asociaţie de studenţi – „Team Work” – în 2007, am observat că studenţii (cel puţin cei aproape 30 de studenţi cu care am lucrat timp de o lună pentru realizarea unor proiecte de îmbunătăţire specifice în cadrul unor firme în care au luat parte la diagnostic şi la rezolvarea unei probleme interne observate de ei pe un flux de proces) au fost mai mult decît interesaţi – au fost de-a dreptul pasionaţi de ocazia de a observa şi propune îmbunătăţiri ale situaţiei existente, pornind de la instrumentele prezentate în cadrul unui curs de iniţiere în Lean.

Deci nu neapărat vîrsta sau nivelul de cunoştinţe ar fi un handicap, ci mai ales posibilitatea de a lega conceptele teoretice cu situaţiile practice potenţiale, pentru a se înţelege mai uşor şi a se putea aplica efectiv ideile, principiile şi instrumentele specifice referitoare la îmbunătăţirea continuă a modului în care facem ceea ce facem în mod curent. Din această perspectivă, unul dintre proiectele la care am participat începînd de acum doi ani şi care s-a finalizat luna trecută, oferă un set de materiale deosebit de utile pentru mediul academic, ca suport pentru un curs de introducere Lean adresat studenţilor. Este vorba despre proiectul nr. 503663-LLP-1-2009-1-BE-ERASMUS-ECUE, cu un nume suficient de sugestiv – Lean Learning Academies (LLA) – care a avut ca scop dezvoltarea infrastructurii necesare pentru a se crea o Academie Lean în cadrul universităţilor partenere – din Belgia, Polonia, Portugalia, România, Suedia (mai multe detalii despre proiect şi despre rezultatele obţinute se află la următoarea adresă: http://www.leanlearningacademy.eu).

Materialele elaborate în cadrul proiectului includ o serie de 16 module ce detaliază principalele aspecte ce asigură transformarea Lean a organizaţiilor (le înşir fără o ordine anume: Introducere – principii, pierderi, cultura Lean; Îmbunătăţirea continuă – filozofie, metode, etape, instrumente; Munca standardizată; Policy Deployment; Indicatori Lean; Ergonomie şi securitate în amplasare; lucru în echipă; Premise şi instrumente Lean – TPM; VSM; FMEA; SMED; 5S; Poka Yoke; JIT, Kanban, push/pull, Heijunka; Celule; echilibrarea liniei; Calitate; Evaluarea Lean; Benchmarking; Management vizual). Aceste module sînt disponibile pe pagina proiectului atît în engleză cît şi în limbile organizaţiilor partenere, inclusiv română. Dar poate mai important este jocul de simulare a activităţilor dintr-un atelier de producţie, util pentru a-i pune pe studenţi în postura celor care execută o serie de operaţii, cu responsabilităţi pentru calitate, realizarea sarcinilor, îmbunătăţirea continuă şi asigurarea unui climat favorabil.

Jocul de simulare are componente pentru verificarea înţelegerii aportului de cunoştinţe teoretice şi pentru rezolvarea problemelor curente ce pot apărea într-un context de muncă, necesitînd dotări minime, dar facilitînd rezultate cu impact real pentru o transformare Lean de succes în orice organizaţie.

Pentru mai multe informaţii sau detalii – aştept întrebările sau comentariile în continuare sau contactaţi persoanele responsabile ale căror date există pe http://www.leanlearningacademy.eu.

Mulţumesc mult şi aştept să mă contactaţi dacă vă interează ideea de a introduce Lean ca materie de studiu la şcoală sau la facultate!

Numai bine,
Cristina

This entry was posted in Imbunatatire, Instrumente, Lean, Lean Six Sigma, Romania, Training and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *