Viteza de transformare Lean

Acum aproape o lună am fost “convocată” la Craiova, să prezint Asociaţia Experţilor Lean din România şi să ofer avantaje celor care au avut bunăvoinţa să mă cheme într-un mod aproape imperativ.

M-am dus – din curiozitate – pentru că în prealabil mi s-au refuzat mare parte din informaţiile solicitate, pe principiul că detaliile le voi afla după vizitarea respectivei fabrici.

Şi am fost în vizită împreună cu o colegă – oamenii de acolo erau foarte buni – gardul era extrem de bine vopsit –  în vreo doi ani reuşiseră să termine primul proiect de îmbunătăţire şi deja îl începuseră pe al doilea, nu exista stîlp sau perete în fabrică pe care să nu existe afişe, lozinci, grafice, fotografii, fişe, rezultate, cutii pentru sugestii etc.

Dar fiind atît de ocupat, cel care ne chemase ne-a lăsat în compania altui membru al echipei de transformare Lean, fără ca probabil să aibă timp să-i comunice exact strategia de abordare. Astfel că, în afara declaraţiilor “oficiale”, am putut discuta cu cîţiva dintre muncitorii din secţie, am putut pune întrebări referitoare la indicatorii reprezentaţi cu mare grijă pe graficele colorate din zona posturilor lor de lucru, am putut citi datele de pe formularele care însoţeau WIP din secţie, şamd.

Iar la final am avut cîteva discuţii foarte interesante, despre ce le putem oferi noi lor, care deja se află în fruntea celor care aplică Lean în România, fiind foarte avansaţi din toate punctele de vedere. Iar cum în general totul părea să îi mulţumească, i-am întrebat care ar fi problemele specifice ce-i preocupă, ca să vedem ce tip de input extern le-ar fi necesar. Dar, nefiind cazul, totul a rămas ca la început, adică şi-au confirmat încă o dată părerea că, la nivelul lor, nu a mai rămas nimic de învăţat de la nimeni, deoarece sînt mult mai avansaţi ca restul.

Iar noi le-am respectat părerea, pentru că ajunseseră acolo unde doriseră – să fie încîntaţi de declaraţiile lor.

Ca să ne fie şi mai clar nivelul lor, pe drumul spre poarta fabricii, am mai aflat despre aplicarea curentă a metodologiei Six Sigma de cei cîţiva Black Belts şi zeci de Green Belts care erau disponibili pentru îmbunătăţiri.

Şi pentru că încă am dubii dacă am avut reacţia corectă, vă întreb pe voi: ce credeţi despre cei care au ajuns la nivelul maxim într-un an şi jumătate şi care nu mai au mai nimic de învăţat?

This entry was posted in Lean, Lean Six Sigma, Romania and tagged , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Viteza de transformare Lean

  1. Stanescu Diana Silvia says:

    Cred ca peste tot se intalneste sistemul “las-o, ma, ca merge si asa !” si asta s-a intamplat si aici, in cadrul acestei fabrici.
    Ca este o persoana juridica sau o persoana fizica, e totuna: autosuficienta blocheaza ! Mentalitatea e identica.
    Probabil ca “cel care v-a chemat” a atins un prag mult mai inalt, ca profit, decat sperase initial si ce si-a zis “Nu mai trebuie nici o imbunatatire. De ce sa mai cheltuiesc bani cand deja obtin profit bun ?” si – fraierul – regretand probabil entuziasmul de a va fi invitat, v-a plasat altcuiva pentru vizita. Nu realizeaza si nici nu-si va da seama ca ajutorul venit din afara sub forma de lectii Lean ar fi insemnat imbunatatire si performanta in productie si profit pe termen lung. Nu intelege ca ar fi invatat sa gandeasca si altfel decat gandeste acum, sa observe cu alti ochi intregul ansamblu, iar daca el singur nu gandeste lucrurile astfel . . .
    Acestor (tipare de) oameni nu le poti da binele cu forta ! Unui om ii poti lua ceva cu forta, daca iti datoreaza sau asa consideri, ca ti-ar datora ceva . . . |Dar ca sa-i dai cu forta . . .

    Cat despre povestea cu banda adeziva, e mult mai simpla: dupa ce au fost instruite cele doua persoane in legatura cu modalitatea corecta de aplicare a benzii, trebuiau facute 2 lucruri: primul: verificat si dupa 2-3 saptamani ca se respecta indicatia, iar cel de-al doilea (separat, fara sa stie salariatii vizati) – un calcul simplu: cate cutii trebuiesc facute cu o banda, si daca nu se respecta norma – la aproximativ o luna de zile – imputat consumul suplimentar.
    Si credeti-ma nu s-ar mai fi risipit nici un centimetru !
    (mentalitate romaneasca: daca merge sa fac si prost, atunci fac prost ! daca insa ma costa bani, ia sa incerc mai bine sa fac asa cum vor ei – sa iau si eu salariu intreg)

  2. Cristina says:

    Mi-am adus aminte de o discutie mai veche, despre eliminarea pierderilor. Imi povestea cineva despre doua persoane dintr-un atelier, care aveau ca sarcina de lucru sa puna o banda adeziva pe o anumita zona a unei cutii de carton, pentru a fixa temporar ceva care trebuia atasat pe exteriorul cutiei (care apoi trebuia detasat inainte de livrare – deci nu era ceva care trebuia sa reziste bine mult timp). Cum era vorba de niste cutii destul de mari, banda adeziva se consuma foarte repede si cineva a venit sa vada cum de disparea atit de rapid. Surpriza a fost ca cele doua persoane lipeau banda pe toate laturile cutiei – adica porneau de linga fisa de lipit, dadeau ocol cutiei si terminau lipirea in punctul de pornire, astfel ca in loc sa foloseasc[ citiva centimetri de banda, pentru fiecare cutie aveau nevoie de mai mult de un metru.
    Responsabilul de imbunatatire a vorbit cu cei doi, le-a aratat cum pot executa sarcina mai economicos (timp mai putin, consum mai redus de banda, miscari mai putin largi etc.), a verificat ca au inteles ce au de facut si a plecat voios ca a rezolvat problema. Doar ca solutia propusa a fost aplicata doar vreo 10 minute, iar apoi totul a revenit ca la inceput – imediat ce a plecat de linga cele doua persoane, acestea u revenit la modul initial de lucru, care li se parea mult mai usor, in ciuda dovezilor furnizate in timpul “imbunatatirii”.
    Vi se pare ceva familiar cu alte situatii cunoscute?

  3. Florin says:

    Cred ca o excelenta in operatiuni nu se obtine peste noapte!
    Trebuie facuta corect!
    Da , este vorba de o bună abordare a instrumentelor Lean
    Dar este mai mult pana la transformarea
    “Inimilor și minților”
    Reducerea pierderilor sună ușor, dar este de fapt mult de făcut. Scopul nu este doar de a merge în zonă, să vezi și să elimini pierderile. Scopul este de a crea o valoare a fluxului in care ehipa să fie forțata să gândească, să rezolve probleme și să elimine pierderile.
    J. K. Liker și D. Meier

    • Mugur says:

      Salut Florin si scuze pentru raspunsul intarziat. De fapt, nu stiu de ce nu primesc instiintari cand am comentarii… Cel putin nu cand am comentarii bune ca vin tot felul de mesaje spam si alte prostii…

      Tot ce spui tu in comentariu este adevarat, in sensul ca este vorba de timp ca sa se poata obtine rezultate bune. De asemeni, cheia successului nu este neaparat in folosirea a multe instrumente Lean ci a le folosi pe cele care trebuie si, mai important, cand trebuie… Degeaba se incearca instrumente avansate (ca de exemplu Kanban sau SMED) daca nu se implementeaza 5S si 7-Pierderi. Asta nu inseamna doar sa se aduca la cunostinta si sa se faca un seminar sau doua; inseamna sa fie implementate si sustinute pentru o buna perioada de timp. Ceea ce inseamna de fapt gasirea sistemului cel mai bun pentru organizatia respectiva, depinzand de factorii de la fata locului. Pe urma, cand conceptele de baza sunt implementate si sustinute, ne putem gandi la instrumente mai avansate.

      O singura chestie vreau sa mai spun in legatura cu “echipa sa fie fortata”. Da, se poate “forta” dar sunt diferite feluri de “fortare”. Una este mai mult “constrangere” si cred ca nu duce la nimic pun pe termen lung. In experienta mea, nu numai ca imediat ce constrangerea dispare, echipa renunta la a urma modelul, dar si daca il urmeaza, o fac din obligatie si doar atat cat sa nu fie “pedepsiti”. Adica, nu fac cu tot sufletul si sa fie un element activ in succesul companiei, ci mai mult pasiv, facand numai ce li se spune. Un alt fel de “fortare” este ajutand “echipa” sa dezvolte un sistem care sa obtina rezultatul asteptat. Atunci cred eu ca actiunea poate fi sustinuta si este de succes, chiar daca dureaza mai mult.

      Multumesc pentru comentariu si, pentru ca este timpul potrivit, iti urez un Craciun Fericit si Sarbatori Fericite cu pace, relaxare si sanatate!

      Mugur

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *